ضعف در میکروبیوم روده می توانند منجر به علائم شدید COVID-19 شوند

26 ژانویه 2021- مطالعات جدید نشان داده است که باکتری های روده می توانند نقشی اساسی در مبارزه با COVID-19 داشته باشند .مدت زمان طولانی است که حرفه ی پزشکی می داند که مجموعه منحصر به فرد باکتریها در روده ی فرد نقش مهمی در سلامتی دارد .بنابراین، تیمی از دانشگاه چینی هنگ کنگ به بررسی ارتباط میکروبیوم روده و شدت COVID-19 پرداختند.

آنها متوجه شدند که ترکیب میکروبیومی افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، شدیدا تغییر یافته است.

یک آزمایش تحقیقاتی متفاوت که در کره جنوبی انجام شد، همچنین نشان داد که افرادی که عملکرد روده ی آنها ضعیف است، بیشتر دچار بیماری COVID-19 شدید می شوند، زیرا کمبود باکتریهای سالم، آلوده کردن سلولها را برای ویروس کرونا آسان تر می کند.

کارآزمایی دانشگاه هنگ کنگ شامل بررسی خون، مدفوع و سوابق 100 فرد مبتلا بهCOVID-19  بود که بین فوریه و مه 2020 در بیمارستان بستری شده بودند.

در مجموع از 27 نفر از این شرکت کنندگان یک ماه پس از ابتلا به کووید-19، نمونه هایی جمع آوری گردید و محققان ترکیب میکروبیوم روده ی این افراد را با هم مقایسه دادند.

یافته های این مطالعه در مجلهGut منتشر شده است، محققان نوشتند: با توجه به گزارش های یک زیر گروه بهبود یافته از بیماران مبتلا بهCOVID-19 ، مبنی بر وجود علائم مداوم مانند خستگی، تنگی نفس و دردهای مفصلی، 80 روز پس از شروع علائم، ما تصور می کنیم که ناتراز شدن همزیستی میکروبیوم روده (dysbiotic gut microbiome) می تواند به مشکلات بهداشتی مربوط به سیستم ایمنی بدن پس ازCOVID-19 ، کمک کند.

محقق سرشناس کره ای، دکتر هنام استنلی کیم، گفت: به نظر می رسد ارتباط واضحی بین میکروبیوم تغییر یافته ی روده و COVID-19 شدید وجود دارد.

وی افزود: فقط افزایش مصرف روزانه ی فیبر غذایی به طور قابل توجهی می تواند به بهبود سلامت روده کمک کند. این سازگاری با رژیم غذایی ممکن است آسانترین و موثرترین روشی باشد که می تواند بلافاصله برای جلوگیری از COVID-19 شدید یا فقط برای بهبود سلامت عمومی فرد به کار گرفته شود.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/jan/poor-gut-bacteria-could-lead-to-severe-covid-19-symptoms.html